Les marines eivissenques i els clubs nàutics Botafoc Ibiza, Club Nàutic Sant Antoni, Marina Ibiza i Marina Santa Eulalia, juntament amb el Foro Marino de Ibiza y Formentera, han posat en marxa una campanya de conscienciació i informació dirigida a explicar com realitzar una navegació sostenible, així com difondre totes les instal·lacions que existeixen a l’illa a la disposició dels usuaris d’aquesta mena d’activitats, per a gaudir del Mediterrani sense castigar-lo.
Aquesta iniciativa es va donar a conèixer en la passada edició de la Fira Internacional de Turisme de Madrid (FITUR), on va ser presentada pel coordinador del Foro Marino, Antonio Martínez Beneyto, i el gerent del Club Nàutic Sant Antoni, Juan Vicente Roselló. La campanya s’ha dividit en dues parts. En primer lloc, s’ha treballat en la conscienciació sostenible destinada a compartir-la tant amb els usuaris de nàutiques i clubs nàutics, així com amb el públic en general, amb l’objectiu que es coneguin els treballs que es realitzen en les instal·lacions i el compromís que tenen amb el desenvolupament de pràctiques mediambientals responsables.
Aquesta acció està composta per quatre vídeos que seran difosos a les xarxes socials i pàgines web dels quatre ports i del Foro Marino, a més de poder-se enviar als clients de cadascuna de les instal·lacions. L’objectiu és que serveixin com a recordatori de la importància de realitzar una navegació sostenible i recordar totes les instal·lacions disponibles per al buidatge de sentines, aigües grises i olis, i els espais destinats a la separació de tot tipus de residus.
La segona part de la campanya anirà encaminada a premiar i donar rellevància als usuaris que realitzin una bona navegació, així com una preparació adequada i sostenible de les embarcacions. Els quatre ports entenen que algun tipus de reconeixement, com una targeta de fidelització amb una oferta d’avantatges, pot ajudar a una major conscienciació entre els usuaris.
L’eslògan de la campanya que serveix de nexe d’unió és “Benvinguts al Mediterrani, benvinguts a la vostra casa”. La idea és mostrar la mar com un espai comú per a gaudir, encara que requereix d’unes cures que moltes vegades no rep. Una llar, en definitiva, que ha de preservar-se i protegir-se. Sense una mar viva, plena de biodiversitat i neta, les illes Balears no tindrien futur. Sense blau, no hi ha verd.
En cadascuna de les pel·lícules, que tenen una durada aproximada de 2 minuts i transcorren sota un prisma informatiu, s’expliquen les pràctiques habituals més nocives per al medi marí per part d’alguns usuaris i es donen solucions concretes sobre com realitzar una navegació òptima i respectuosa.
Primer vídeo: visió global sobre com cuidar el medi marí quan naveguem
El primer vídeo presenta una visió global. Fa èmfasi en la riquesa històrica, artística i natural de l’illa d’Eivissa, posant especial interès en la necessitat de realitzar una navegació sostenible i respectuosa amb el medi ambient. La importància de preservar el nostre medi marí, la posidònia i la resta de la biodiversitat del nostre entorn.
S’apunten els consells per a realitzar una posada a punt òptima de les embarcacions, la separació selectiva de residus, el tractament de residus tòxics o com prevenir abocaments incontrolats.
Segon vídeo: una correcta posada a punt de l’embarcació
En el segon vídeo s’explica i recorda, d’una manera més concreta i detallada, com s’ha de realitzar una correcta posada a punt de l’embarcació abans de sortir del port o de la nàutica, perquè es pugui continuar gaudint d’un medi marí cuidat i ple de vida.
Es detalla, per exemple, com ha de realitzar-se la neteja de les sentines i dels tancs d’aigües brutes a les instal·lacions que els ports tenen destinades a aquest efecte, així com dedicar uns minuts a realitzar una inspecció prèvia a l’embarcació com una mesura per a evitar possibles problemes durant la navegació.
Tercer vídeo: gestió i tractament de residus
El tercer dels vídeos se centra en la gestió i tractament dels residus que es generen durant la travessia. Es recorda que no cal llançar residus a la mar, envasos, ampolles o qualsevol altre objecte o element; que s’ha d’apostar per la naturalesa i utilitzar, en la mesura que sigui possible, materials sostenibles, evitant els plàstics d’un sol ús; seleccionar i separar correctament els residus mentre estem a bord i dipositar-los en els contenidors correctes quan s’arriba al port.
Quart vídeo: oli i combustible, font de contaminació marina
L’última de les pel·lícules deixa clar que els abocaments d’oli o combustible a la mar són una de les fonts de contaminació més freqüents i perjudicials per a la biodiversitat marina. Que és necessari extremar les precaucions en repostar per a evitar els abocaments accidentals. A més, es recorden les instal·lacions amb les quals compten marines i clubs nàutics per a buidar i emmagatzemar aquest tipus de residus. Així com les infraestructures necessàries amb les quals compten en el cas que l’abocament ocorregués a les instal·lacions.
Grup de treball sorgit en el Foro Marino
Aquesta campanya és el resultat de les conclusions d’un grup de treball que es va crear com a resposta a una de les recomanacions sorgides de la primera edició del Foro Marino. Se sol·licitava el compromís de les marines i clubs nàutics de treballar per a aconseguir la disminució d’abocaments a la mar d’aigües negres i de sentina per part dels usuaris de les embarcacions. Aquestes reunions van servir per a compartir bones pràctiques, analitzar els problemes i dissenyar accions de futur encaminades a aprofundir en l’òptima gestió de l’eliminació de residus realitzada per part del sector.
És important destacar, segons explica Foro Marino, que cadascuna de la marines i ports esportius té les seves pròpies accions i polítiques de sostenibilitat. Cada any van implementant mesures i instal·lacions destinades a cuidar el medi ambient i el medi marí. El repte més important per a aquestes quatre instal·lacions és que els seus usuaris utilitzin cada vegada més els seus serveis de buidatge de sentines, aigües grises i negres, que a més s’ofereixen de manera gratuïta.